Cestování s dvojčaty

Spoustu rodičů dvojčat zajímá, od jakého věku je možné cestovat s dvojčaty, třeba dokonce do ciziny letadlem.

Napište, jak jste to zvládli vy.

Magda, dvojčata holčičky 7 měsíců
Florida
Odlet na Floridu byl napínavý, protože jsme kvůli výbuchu sopky na Islandu odletěli až o týden později. Celé měsíce předem zajišťovaná místa v letadle tak, abychom seděli blízko sebe a dostali v letadle postýlky, tzv. sky coty, byla v prachu. Děti to ale zvládly lépe než my, byly sice při posledním letu Detroit - Tampa dost unavené (celá cesta od dveří ke dveřím trvala 26 hodin), ale velmi rychle se oklepaly.

Pasy
Pro vstup do USA musejí mít děti biometrický pas. Dost jsem se obávala focení na pasovém, ale pán byl naprosto profesionální a zvládlo se to rychle. Děti na fotkách vypadají příšerně, ovšem všechny náležitosti fotky splňují (zavřená pusa, otevřené oči, nesmí být vidět rodič a foťte pak nesedící dítě :-).

Let
Děti měly letenky v ceně 10 procent pasažéra. S touto letenkou dítěti vzniká nárok na sky cot, ovšem pouze "pokud to situace umožňuje". Při zaoceánském letu měli na celé letadlo jen jednu funkční postýlku na tři miminka. Naštěstí nám na palubu vzali autosedačky - je vždy dobré se personálu u gatu zeptat, zda je možné vzít si autosedačky na palubu, i když na to má nárok pouze dítě s vlastním sedadlem. Místo postýlek nás personál usadil tak, abychom měli vedle sebe vždy volné místo. Holky spaly v autosedačkách, na vedlejší sedačce nebo na klíně. Cestou zpět bylo letadlo zcela plné, postýlky sice dvě ale místo v celém letadle jen na jednu (menší letoun) takže jedna vždy byla v postýlce a druhá na klíně. Třetí miminko v letadle strávilo u maminky na klíně celých 9 hodin!
Všichni dopravci, se kterými jsme letěli (KLM, Delta, ČSA) povolují na jedno dítě 10 kg zavazadel do podpalubí, 10 kg na palubu a ještě „zcela složitelný kočárek" (odevzdává se u vchodu do letadla).

Jídlo
Podmínky dopravců se liší, měla jsem všechnu kojeneckou vodu na kaši v průhledných nádobách po 100ml. Na Ruzyni byli v pohodě ale v Amsterodamu jídlo speciálně scanovali a chtěli, abych se vody napila. Kaši jsem ale stejně nakonec dělala z obyčejné vody, letuška mi tvrdila, že ji nemají jak ohřát, dala mi alespoň horkou z kuchyňky.

Pobyt
Všechny dětské potřeby jsou samozřejmě dostupné, například příkrmy jsou i levnější, naopak umělé mléko a pleny dražší. Výrazně levné je kvalitní dětské oblečení a některé hračky, například Lego vyjde asi na polovinu.
Autosedačky jsme měli vlastní, ale půjčovny je běžně zajišťují.

Důležité je, že v USA musejí mít i úplně malinké děti plavky, koupání "jen tak" nepřipadá v úvahu.

Jelikož se v USA nechodí pěšky skoro nikam, na téměř žádné „dopravní“ potíže s kočárem jsme nenarazili.

Shrnutí
Dovolená byla prima, holkám se plavání moc líbilo a v Mexickém zálivu bylo moře krásně čisté (snad ne naposledy). Velkou výhodou pro tak dlouhý let, ale bylo to, že děti ještě nelezly a nebyl tedy problém je přinutit zůstat na jednom místě. S dvěma batolaty bych nad takovou cestou patrně váhala.

Pavla, dvojčata holčičky
Harachov
Poprvé jsme vyrazili do světa na zimní dovolenou a to bylo holkám 17měsíců. Byla to pohoda, hotel v Harrachově, s jídlem a děstkým koutkem. Takže holky blbly ve sněhu a v dětském koutku. Moc se nám tam líbilo.

Djerba
V květnu jsme letěli na Djerbu, bylo jim 21měsíců. Strašně jsem se těšila, protože ráda létám letadlem. Naštěstí holky to asi zdědily po mně...měly oči navrch hlavy..:o))) Kočárkem jsme si zajely až k letadlu, hned po příletu nám kočárky vrátily. V letadle nás posadili vedle sebe přes uličku (zpátky taky) Vybírala jsem hotel, aby byl blízko u letiště, takže jsme jeli max. 30min. V hotelu nám půjčili dvě dřevěné postýlky, holkám se tam pohodlně spinkalo. Přes den v moři utíkaly před vlnou (se záchvaty smíchu), dělaly bábovičky, v bazénu se naučily plavat s rukávky, se zájmem sledovaly animační programy. S jídlem a pitím bylo taky vše OK. Holky si vždycky něco vybraly, co snědly. Dokonce si i samotinké chodily čepovat pití (vodu)...:o)) Pěkně spaly - unavené ze sluníčka. Takže jsme si dovolenou pěkně užili.

Itálie
Za deset dnů jsme se ještě chystali na další dovolenou - autem do Itálie. Cesty autem jsem se hrozně bála, ale jeli jsme v noci, takže holky celou cestu téměř prospaly. Zpáteční cesta byla přes den, takže to už bylo trochu těžší, musela jsem je v autě zabavit...byla to fuška, ale zmákly jsme to....

Cestováním s dvojčaty bych se vůbec nebála a to v každém věku...:o)))

Martina, Kryštof a Matěj 1,5 roku
Se známými jsme se domluvili na společné dovolené v Rožnově pod Radhoštěm, v chatce 2+1 (8 lůžek). Kluci měli rok a půl. Cestování bylo sice trošku chaotické, dvoje golfky, dva batohy, další dvě větší tašky a ten největší bágl nám naštěstí ten známý bral autem.

Dovolená byla moc pěkná, starost o dětí byla sice stále stejná, ale přece jen změna prostředí a tak, prostě to není to samé co doma.

První problém nastal první den večer, když Kryštof dostal horečku něco přes 38 stupňů. Svedli jsme to na cestování, že tak některé děti reagují, že mají ze dva dny horečku. Ráno se vzbudil úplně v pořádku, krásně jsme si užili výlet a celý den proběhl naprosto v pohodě. Jaké bylo mé překvapní, když večer opět vylítla horečka. Ráno bylo zase vše v pohodě, ale odpoledne jsem zjistila, že má na rtu aft. A k tomu manžela píchla vosa a on je na to alergický, takže se známým hledali pohotovost, kde by ho zachránili před udušením. Pohotovost tam nebyla, ale před poliklinikou zastihli záchranku a ti mu pomohli. Kamarád si od radosti, že můj chlap přežije dal pivo. Večer už měl Kryštof teplotu 39,6. Volala jsem 112 a tam mi řekli, že pro děti sanita nejezdí, a že si máme sehnat odvoz. Prý nějakého souseda. Tak jsem zvýšila hlas, že to snad nemyslí vážně, že tam nikoho neznám a nebudu otravovat cizí lidi, když mám nárok na sanitu. No a on, že děti na ni nárok nemají. Tak jsem se ho zeptala, jestli jsou děti méněcenné osoby, že se jim taky platí pojištění.

No nakonec dojela ta záchranka, která předtím zachránila manžela, vyšetřili malého a odjeli, že musí poslat jen převozovou sanitu, protože malej nebyl v ohrožení života. Dojeli jsme na dětské odd. ve Valmezu, tam mi řekli, že už má plnou pusu aft, a že se jim nelíbí ucho. Tak nás další sanita převezla do Vsetína, tam mu píchli ucho a odvezli zpět do Valmezu. Paní doktorka si nás tam chtěla nechat, tak jsem jí vysvětlila, že to opravdu nejde, že jsme tu na dovolené a já mám v chatě ještě dvojče od tohoto maroda, a že je na mě moc závislý. Řekla jsem jí ať nás pustí, že si to vyřídím u nás v nemocnici, naštěstí byla rozumná a pustila nás. Akorát se mě ptala, jak se chci v noci dostat zpět do Rožnova, tak jsem říkala, že snad tou sanitou a ona jaká prý jsme pojišťovna, že všeobecná tohle nezaplatí. My jsme měli jinou, tak nás slavnostně ve 23 h. dovezli k chatě. Ráno jsme odjeli a nechali se hospitalizovat u nás.

Tak to byla naše první dovolená s dvojčaty. O rok později už byla dovolená úplně v pohodě.

Letos to máme naplánováno asi takhle. Po dvouměsíční nemoci kluků se p. doktor rozhodl, že nám napíše ozdravovnu. Takže já s klukama pojedu do ozdravovny a náš tatka pojede na týden do lázní, protože je sám po operaci, tak ať se nám taky zotaví.

Takže všem přeji krásnou dovolenou plnou pohody Tina
Jitka, dvojčata 1,5 roku

Řecko, dvojčata 1,5 roku

Ahoj, chci se také podělit o zkušenost - cestování s dvojčaty.

Ve věku 1,5 roku kluků - dvojčat, jsme se rozhodli, že poletíme do Řecka na Korfu, když se do dvou let za děti nic neplatí, hlavně letenka ne. Mysleli jsme si, jak si to užijeme, opak byl pravdou.

Neumím si vůbec představit, jak bychom to zvládli, kdybychom už nekojili - to byla hlavní "uklidňovací" složka, mnohokrát využívaná.

V letadle je nevýhoda, že nesmí sedět dva "infanti" (děti do dvou let) na klíně rodičů vedle sebe, předpis. Takže jsme seděli v řadách za sebou a děti si podávali, jak jsem je střídavě uklidňovala kojením. Fakt "výborný" vyměnit si přes vysoké sedačky děti, když máte dohromady jen čtyři ruce...

Byla jsem ráda, že jsme kočárky vzali dva, i když to mělo nevýhodu, že na vycházky nestačil jeden člověk. Ale všude jsme se vešli. Kočárky nepředávejte k odbavení, ale jeďte s nimi až k letadlu (gateway), tam je odevzdáte a hned po přistání je zase dostanete. My jsme to neudělali a nesli jsme děti na ruce a ostatní příruční zavazadla pěkně daleko.

Dovolená by byla prima, kdyby s námi jel ještě někdo další, třeba z rodiny - sestra, babička a mohl je vzít aspoň na večerní procházku a my si dojít v klidu na večeři. Takhle jsme jen hlídali u moře nebo u bazénu (bohužel dětské bazény měli všechny hloubku 0,5 m, takže děti nestačily) dvě neposedné blechy, když jsme šli na večeři, tak neposeděly, když jsme zůstali doma, lítaly po celém areálu a vymýšleli lotroviny. Stále jsme jen hlídali, kde jsou schody nebo jiné nebezpečí.

Navíc jsme jeli v létě a chytli jako na potvoru tropická vedra. Také pláž nebyla příjemná, byla písčitá, mokrý písek se lepil dětem na ruce, tak jsme jezdili každý den autobusem na pláž s drobnými kamínky, to bylo lepší. Děti z moře stejně nic neměly a my jsme si ho moc neužili, protože jeden člověk sám aktivní dvojčata u vody neuhlídá. V noci nás navíc sužovali komáři, na které neplatil žádný dostupný prostředek.

Okolí buď bylo miminky nadšeno, nebo se tvářili "co nesedíte s prckama doma, my jsme tu na dovolené a děti nás obtěžují".

Když to shrnu - vědět, co vím dnes, za vydané peníze bychom si raději pronajmuli na týden super chatu u lesa a vody někde u nás v Čechách a byli tam v klidu a pohodě. Předtím jsme byli ve věku 8 měsíců v penzionu pro rodiny s dětmi v Harrachově a bylo to super - to ještě děti nechodily.

Takže doporučuji dovolenou buď před tím, než se děti naučí chodit, nebo až poberou trošku rozum.

Jitka Pospíšilová, Kutná Hora
Hanka s Amálkou a Matyáškem a s Pepčou

Chorvatsko, dvojčata 3 měsíce

První dovolenou u moře jsme s dvojčaty a tehdy 5 letým Pepčou absolvovali, když jim byly 3 měsíce (byly donošené do 39. týdne, bez problémů) a nemělo to chybu. Jeli jsme do Chorvatska na Istrii, protože je to nejblíže. Cestovali jsme na noc, aby děti spaly, zastavovali jsme jen jednou na kojení. Bydleli jsme v hotelovém apartmánu se dvěma ložnicema, obývákem a kuchyní. Se stravou dětí nebyl žádný problém, protože jsem plně kojila. V těch 3 měsících ještě děti poměrně dost přes den spaly, takže jsme si užili i povalování se na pláži a koupání. Protože hned u pláže byl borovicový řídký lesík, byly děti ve stínu. V tomto věku jsme je ještě do moře na vykoupání nedávali.

Vezli jsme s sebou kočárek, cestovní postýlku (jednu, spali v ní obě děti), plínky a hygienické potřeby, základní léky (hl. Panadol baby, něco na kašel a rýmu, Fenistil), vešli jsme se našeho auta (kombík Ford Mondeo) i bez střešního boxu.

Když to zpětně hodnotím, byla to snad "nejsnazší" dovolená s prcky, určitě proto, že jsem díky kojení neměla žádné problémy se stravou a pitím a hlavně proto, že toho dost naspali přes den. Užil si to i Pepča, protože jsme měli dost času věnovat se i jemu buď na dětských hřištích nebo ve vodě. Pro velký úspěch jsme si totéž zopakovali na stejném místě o 2 měsíce později, bylo to taky moc fajn, pořád jsem jen kojila, ale už toho tolik nenaspali.

Slovensko, dvojčata 1 rok a 3 měsíce

O rok později, jsme se vypravili na Slovensko do drahého hotelu s krásným bazénem, ale nebyl to šťastný nápad. Za prvé, děti už běhaly a rozum vůbec žádný, o nějakém poslouchání nebyla ani řeč, řekla bych, že to snad bylo nejobtížnější období s nimi. Za druhé, personál - to je kapitola sama o sobě. Neochotní, řekla bych, že až drzí, dávali velmi najevo, jak jim vadíme - i když na děti nepraktikujeme žádnou "americkou" výchovu a snažíme se, aby neobtěžovaly ostatní. Byl tam sice úžasný bazén, Pepčovi se tam moc líbílo, ale my na něj téměř neměli čas, protože jsme museli oba být dětem neustále v patách. Odjeli jsme odtamtud o 3 dny dříve.

Když se na to opět podívám s odstupem, tak bych v tomto věku dvojčat asi nikam nejela, a nebo jela někam, kde je to hodně "baby friendly".

Chorvatsko, dvojčata 2,5 roku

Další rok jsme opět zvolili Chorvatsko, dětem už bylo 2,5 roku a bylo to zas fajn. Cestovali jsme opět na noc, pro ně jsme vezli golfky, plínky a hygienické potřeby, Hamilon a flašky, postýlky ne. Ty golfky (Inglesina Twin Jet) se nám moc hodily (i když je děti už moc nepoužívaly) hlavně na večer, kdy už vykoupané jsem je do nich položila, dala jim flašku s mlíkem, projela s nima promenádu, oni usli a my si mohli sednout na večeři a vínko :-) Pak jsem je jen přenesla do postelí, ani se nevzbudili. Na pláži se dětem líbilo, byli jsme na písečné s pozvolným vstupem do vody, takže pohoda. Moc je bavily kbelíky, konvičky, loďky a dětská nafukovací lehátka. Z vody jsme je nemohli dostat. Mazali jsme pořád opalovacím krémem pro děti (od Avonu) SPF 30, nespálili jsme se, na hlavě nosili takové "tropické" kšiltovky, které kryjí i ramínka a ouška. Na poledne jsme z pláže odcházeli na oběd, oni už tehdy přes den nespali. Starší Pepča si to tam taky pěkně užil. Letos toto pravděpodobně zopakujeme na stejném místě (Baška na ostrově Krk).

Claudie, Terezka a Tomášek

Bulharsko 2004, dvojčata 9 měsíců

Terince a Tomovi bylo 9 měsíců, už nebyli kojeni. Jediný problém, který jsme měli bylo jak se sbalit na cestu, neboť váhový limit je 25 kg/osoba a TT neměli letenku – status infant. Proto jsem zavedla jen dvě mléka denně (i tak jsme vezli 4 krabice Beba Bifidus) a rozhodla se zeleninu k obědu, jogurt a čerstvé ovoce na svačinu kupovat na místě. Vezli jsme zásobu ostatního jídla jen na tři dny + krabici kaše Sinlac. Terinka obvykle moc nejí a tuhle kaši sní vždy, takže to byla taková naše jistota.

Z oblečení pro děti jsem usoudila, že bych je sice ráda parádila do šortek, sukýnek a tričíček, ale že když bude hezky bude stačit plenka (vezli jsme jedno balení) a body a parádu oželíme, hlavně ať se vejdeme do kufru.

Na doporučení cestovkou jsme místo dvojčátkového kočáru vzali dva jednotlivé (Mimase) a bylo to dobrá volba – všude jsme projeli a nemuseli vyndávat děti. Do autobusu, který nás vezl do destinace z letiště bychom se s dvojčatovým zřejmě vůbec nevešli !!!
Cestovní postýlky jsme nevezli - váhový limit - půjčili jsme si je tam -na 14 dní to stálo cca 4500 kč.

Když přišly letenky, nastalo trošku zděšení, neboť odlet byl v 6:00, sraz na letišti 4:00. Bydlíme kus za Prahou (bohužel opačným směrem než je letiště), takže bylo jasné že musíme vyjet ve tři ráno. Večer jsme děti oblékli na cestu – kombinézky z příjemné teplákoviny a dali je spát rovnou takto oblečené. Když jsme již byli sbaleni v autě, děti jsme jen přendali z postýlek do vajíček (byla to poslední cesta v autosedačce vajíčku) a během 5-ti minut opět spinkali. Manžel měl domluvený parking na letišti, takže jsme tam nechali auto i se sedačkami, TT přendali do kočárku, přes korbičky přehodili k tomuto účelu ušitou lehkou přikrývku a uspali je cestou do letištní haly.

Vyzvedli jsme si letenky a dozvěděli se, že budeme mít min. hodinu zpoždění. V tu chvíli jsem byla docela ráda, že jsem se vykašlala na váhový limit zavazadla do letadla a vzala jídlo na celý den + ještě jedno mléko navíc, kdyby se vzbudili hned v ty čtyři ráno. Vzbudili se ale až okolo šesté, takže dostali mlíčko, čistou plenku a byl čas nastoupit do letadla.

Do letadla měl každý hrníček s HIPP šťávou neředěnou (aby jim doopravdy chutnala a byli ochotni pít i když nebudou mít žízeň) a při vzletu pili. Tomík vypil skoro vše, Terinka moc ne, ale celý let tam byl v pohodě, dokonce na 1 hodinu i usnuli.

Ještě upozornění pro dvojčatové maminky – na trojsedadle nesmí sedět dvě mimina – nad každou trojicí jsou jen čtyři kyslíkové masky, takže jsme seděli za sebou (nebo je možnost přes uličku, event. vyblokování místa mezi vámi, když je v letadle volno, což ani v jednom našem letu bohužel nebylo).

Přistání bylo horší – v Burgasu je letiště blízko města, takže je ostřejší sestup a Teri bolela ouška, sahala si na ně a asi 5 minut plakala.

Pro pobyt jsme si vybrali Černomorec- hotel Roza je to daleko na pláž – ale pro nás skvělá procházka (cca 35 minut) na tzv. Carskou pláž – hezké koupání a celkem čisto i po sezoně (čisto s ohledem na místní poměry, nikoli vzhledem k tomu, co očekávají maminky s miminky) dobře vařili, i když strava tak pro dvouleté a starší děti, ročním bych to nedala – na můj vkus dost koření, ale byl výběr vždy několik jídel (většinou tři + dvě přílohy) a zeleninový bar. Ráno na snídani se dalo vybrat i pro děti + velký výběr čerstvé zeleniny a nějaké ovoce (většinou meloun a hrozny) rozhodně je to spíše místo pro rodiny s dětmi (v areálu hotelu prolézačka a dětský bazén), než pro jednotlivce co se chtějí bavit. Restaurací je hodně, ale diskotéka ani jedna.
Kurz - 1 EUR = cca 1,9 Leva
Černomorec
1/ Jídlo ve skle – místní (tj. značka Ganchev) – téměř vše obsahovalo broskve a rajčata – ovocné cena 1 Leva za 200 g, zeleninové za 1,15 Leva.
Kupovala jsem jídlo vhodné pro děti od čtyř měsíců – i tyto skleničky měly gramáž 200 g, každý snědl jednu celou většinou bez problémů. Rozdíl mezi ovocnými skleničkami od tří a čtyř měsíců je většinou v obsahu cukru – ty od tří měsíců ho neobsahují anebo jen minimum. Zeleninové jsou taky přislazované (možná proto TT tak chutnali), lepek (gluten) většinou neobsahují.
2/ Plínky – v BG se prodávají po jednotlivých kusech - Pampers – cena cca 0,48-0,55 Leva/kus (prodávají se zejména v lékárnách), jinak v obchodě byla k dostání místní značka Mamia - výborné (0,30 Leva/kus) + velmi často mají Bambolini – my je nezkoušeli. Když budete chtít koupit celý balík, budou z toho prodavačky dost v šoku, tak se nedivte.
3/ Umělé mléko – jen NAN od Nestlé (1 i 2) – jinak v obchodě nic jiného (to jsem věděla a proto s sebou měla zásoby Beby)
4/ Voda - my jsme kupovali Devin v 5l balení – 1,30 Leva. Pro kojence se doporučuje také IZVOR.

Burgas (cena za odvoz taxíkem 20 Leva)
Velký výběr všeho pro děti - Hipp, Pampersky, Avent, Chicco a to za celkem normální ceny lze koupit kousek pod hotelem Bulgaria, na hlavní třídě - „magazín Toni“. Velký výběr zejména jídla ve skle (asi i větší než u nás).
Pampers (velikost 3 - 0,32 Leva, velikost 4 – 0,37 Leva),
Hipp – kukuřice a brambory s krůtím masem 1,70 Leva, jinak i Hami a Hamé + místní – zejména Ganchev.
Měli i dost oblečení a to za příjemné ceny – fleesové mikinky za 6 Leva.

Sozopol (cena za odvoz taxíkem 8 Leva)
Horší výběr než v Černomorci – jen v lékárně a to Ganchev a pár Hippů, tam bych si se stravou asi nevystačila a dělala výlet do Burgasu!

Nákupy "ostatních komodit"
Jinak info pro ty, kteří by chtěli raději „ošidit“ svoje zavadlo, aby mimi vzali více věcí –
Bulharsko není tak zaostalá země, jak se občas někdo snaží prezentovat.
Jistě, na jihu od nás je více špíny a méně přesnosti, ale dá se zde nakoupit vše od takových běžných značek jako je Nivea (sprchové šampony, šampony, tělová mléka, opalovací krémy), Dove, Palmolive atd. stojí přibližně stejně jako u nás.
Jídlo v restauracích je velmi chutné a ceny tak okolo 5 – 7 leva (to v Černomorci, v Sozopolu tak o Leva více). Pití – coca-cola 0,80 leva (i chlazená na pláži), pivo 1,20 Leva, alkohol obecně velmi levný.

Dáša, trojčata Václav, Vojtěch a Marie

Česká republika - Šumava, trojčata necelý rok

Když byl dětem necelý rok, vypravili jsme se z Brna na Šumavu s naším mateřským centrem.

Jeli jsme naším autem a vzali jsme s sebou : 2 cestovní postýlky (třetí nám půjčili v hotelu), rychlovarnou konvici na uvaření mléka (v té době jsem ještě kojila, ale třetí vždy dostal lahvičku), oblečení pro děti, plínky, drobné hračky, krmíci židličky Ikea (Antilop), dětské lžičky, baterka také není k zahození, když je potřeba v noci mrknout na děti a lampička u postele svítí moc.

Velmi se osvědčila babychůvička, děti spinkají a rodiče si mohou zajít do přízemí na skleničku :ó))
Hodí se i náhradní špunt do vany, protože v hotelu měli jen sprchové kouty bez špuntů. Naše děti se bály zvuků sprchy.
Dále všechny toaletní potřeby a taky mastičku na zoubky, nevíte kdy zase poporostou, Panadol baby, Fenistil kapky, kdyby nastal nějaký alergický problém (komár, vosa, nové jídlo - u našeho Vojtíška to byla rajská omáčka).
Hodí se i velká deka na sednutí.

Dovolenou jsme si krásně užili a letos chceme jet znovu do Deštné - Jedlové s Klubem dvojčat.